Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin

Optimera din e-handel med Klarna Shipping Assistent (KSA)

Erica Hiltunen Stürm

Erica Hiltunen Stürm

Låt mig berätta historien om en man som kallas Jack. 

Jack har det övergripande ansvaret för en mellanstor e-handel som E-commerce Manager. Han har optimerat shoppen på alla möjliga vis genom produktrekommendationer, detaljerade produktbeskrivningar, SEO-optimering och så vidare. 

Marknadsavdelningen skickar snygga och relevanta nyhetsbrev, så Jack har allt under kontroll. 

Eller har han? Nja, inte helt. 

Det visar dig att Jack har optimerat köpupplevelsen, men vad med leveransen? Som så många andra e-handlare, hade Jacks organisation valt att implementera en standardmodul som visar leveransalternativ från de mest populära transportörerna. 

Men kunderna då? Fick de en bra leveransupplevelse? 

Företaget förlitar sig på att transportörerna aviserar kunderna. Problemet var bara att transportörerna skickade märkliga aviseringar, ofta utan en länk, vilket tvingade kunderna att kopiera trackingnumret och klistra in i sökfältet på transportörens hemsida. 

Lösningen resulterade i många resurskrävande förfrågningar till kundtjänsten; men det värsta av allt var att antalet återkommande kunder sjönk drastiskt, troligtvis på grund av den mindre bra leveransupplevelsen. 

Det var tydligt för Jack och hans team att deras leveransmodell behövde justeras. 

Jack och utvecklarna tog ett möte och identifierade hur modellen kunde förbättras. De bestämde sig för att integrera sitt system med transportörens via API. Vilket tyvärr gav anledning till nästa problem…

Vad händer när de vill lägga till nya alternativ eller när försändelser ska skickas utomlands? 

Så Jack och utvecklingsteamet tog ett nytt möte där utvecklarna förklarade att de måste underhålla integrationerna och spendera några veckor på att utveckla varje gång de behöver en ny transportör eller fraktmetod. 

Tiden gick och utvecklarna fortsatte att skjuta upp lösningen eftersom ingen visste hur de skulle ta sig an situationen på ett bra sätt. 

Fastän detta är en tråkig och frustrerande historia, så kan man finna tröst i att det finns en lösning till dilemmat. 

Hej Klarna och Webshipper!

Webshipper och Klarna Shipping Assistant (KSA) var den rätta lösningen för Jack och hans team. 

Vid slutet av detta blogginlägg bör du veta allt man behöver veta om Klarnas smidiga checkout-lösning för e-handel. 

Klarna Shipping Service (KSS)

KSS är en tjänst hos Klarna Checkout, vilket gör det möjligt att visa fraktmetoder och fraktpriser i Klarnas användarvänliga checkoutmodul. Klarna kallar denna feature ”Klarna Shipping Assistant”. Målet är att göra checkout-flödet så enkelt och smidigt som möjligt för att ge kunderna incitament att konvertera direkt. 

Man skulle kunna säga att Klarna Checkout med Klarna Shipping Assistant är en one-step checkout på steroider. Hur som helst samlar KSA alla de olika kundupplevelserna i en enda lösning: 

Köp – Avisering – Leverans – Retur

 

Bilden nedan föreställer Klarna Checkout. Men magin sker i den inbyggda teknologin. Såhär funkar det: 

Klarna har med sin Shipping Service gjort det möjligt att samla fraktmetoder, fraktpriser och drop points direkt från Webshipper och visa dem i kassan. Det gör att du som använder Klarna Checkout kan erbjuda dina kunder en bättre köpupplevelse. 

Fraktetiketterna genereras och skrivs ut med en enkelt klick eller genom en scanning i Webshipper. Webshipper skickar tracking information tillbaka till Klarna när fraktetiketterna har skapats och försändelsen är redo att skickas. All tracking information visas i Klarna App och ger kunden möjlighet att följa paketet. Kunden kan till och med lägga till leveransinstruktioner till transportören. 

Easy Shopping – Easy Shipping

Så lätt har Jack eliminerat alla leveransproblem och all frustration. Lagerpersonalen kan plocka, packa och avsluta ordrar medan Klarna Shipping Service och Webshipper automatiskt håller kunderna uppdaterade från checkout till leverans. 

Vilka är fördelarna med att använda Klarna Shipping Assistant och Klarna Checkout?

Undersökningar visar att konsumenter är mer benägna att handla på en webbutik som kan erbjuda ett förväntat leveransdatum och möjlighet att spåra försändelsen. 5% av alla kundtjänstärenden handlar om ”Var är mitt paket?” vilket såklart kräver resurser och enkelt kunde undvikas med en bra process för avisering och spårning. 

*Narvar, 2018

Hur Jack och hans team kunde dra nytta av Klarna Shipping Assistant

  • Ökad kundnöjdhet.
    • Kunderna vill ha flexibla leveransmetoder 
  • Komplexiteten sjönk drastiskt för kunden.
    • Kunden får en bättre upplevelse 
  • Jack har förbättrat deras CTR
    • Flexibla fraktmetoder har resulterat i färre övergivna kundkorgar 
  • Jack avgör vilka fraktmetoder han vill erbjuda. Webshipper och Klarna sköter den tekniska uppsättningen. 

Nu bör du har fått en bättre förståelse av Klarna Shipping Service och hur den kan hjälpa dig att växa. Allt handlar om användarupplevelse och hur du kan ge dina kunder övertygelsen att det är säkert, snabbt och enkelt att handla i din shop. 

Intresserad? 

Boka gärna en demo eller läs mer om Klarna Checkout och KSA. 

Boka en demo få mer info om hur du kommer igång med Webshipper och Klarna

Läs mer om Klarna Checkout

Läs mer om integrationen mellan Webshipper och Klarna

Prova själv Testa Klarna checkout testbutik

Signup_Tips_Tricks

Få Tips & Tricks direkt på mail

Vi uppdaterar kontinuerligt vår hemsida med tips & tricks i form av blogginlägg, videor och poddar. 

Anmäl dig och få information dirket när vi har nyheter till dig.